Koperty z nadrukiem


Idź do treści

O technologii


Kilka słów przybliżających technologię nadruku


Od niemal samego początku historii poligrafii jednym ze stale pojawiających się problemów był druk na kopertach. Były dwie opcje wykonania nadruku - na arkuszach, z których potem wykonywane były koperty, lub bezpośrednio na gotowych kopertach. Pierwsza gwarantowała idealny nadruk z grafiką na spad, a nawet z nadrukiem z tyłu lub na klapie. Choć efekt był bardzo dobry technika ta stanowi margines wykonywanych zleceń ze względu na ważną przeszkodę - aby zlecenie było opłacalne wszyscy producenci wymagali zamówienia na raz kilkudziesięciu tysięcy sztuk, co dla większości firm było ilością zdecydowanie przekraczającą ich potrzeby.
Druga opcja druku jest znacznie bardziej powszechna choć nadal dość rzadka. Opcja druku na gotowych kopertach pozwala teoretycznie wykonać zlecenie już od jednej sztuki. W praktycye oczywiście jest to nieopłacalne ze względu na nadal występujące koszty przygotowalni. Niemniej jest to kierunek, który nadal się rozwija. Wiele drukarń również i z tą opcją ma problemy. Koperty to dość niewdzięczne medium. Są małe, więc ciężko nad nimi zapanować w maszynie. Gdy są słabej jakości jest jeszcze gorzej. Dodatkowo opcja okienek niejednego drukarza przyprawiła o siwy włos - takie koperty z natury rzeczy nie są proste co jeszcze bardziej utrudnia wykonywanie nadruku.
Mogłoby się wydawać, że po co się męczyć skoro temat jest tak niewdzięczny. Otóż każda firma chciałaby mieć swoje koperty firmowe. To bardzo profesjonalny nośnik reklamy, dodający firmie prestiżu. I stąd właśnie stałe poszukiwania idealnego rozwiązania kłopotu. Kilka lat temu problem ten pokiekąd rozwiązała pewna amerykańska firma opatentowując nowatorskie rozwiązanie druku - głowicę drukującą tak jak w drukarkach nabiurkowych, ale mającą szerokość aż 22cm. Taka głowica jest nieruchoma, a jedyne co się porusza to koperta "przelatująca" pod jej dyszami. Natychmiast odpowiedzią było powstanie urządzenia wykorzystującego tenże patent. Póki co technologia ta w Polsce dopiero raczkuje, ale już pierwsze firmy posiadają w swym parku maszynowym takie rozwiązanie. Tu właśnie zaczyna się historia naszej oferty.

Jakiej jakości jest wydruk?
Nadruki wykonywane są z rozdzielczością 1440 dpi. Aby zagwarantować najdokładniejsze odwzorowanie kolorów, każdy rodzaj koperty drukujemy z wykorzystaniem zindywidualizowanego profilu kolorystycznego, stworzonego specjalnie dla konkretnego podłoża. Druk na kopertach nie pozwala wykonać tzw. skal densytometrycznych, umożliwiających kontrolę nasycenia pigmentu. Dlatego też ważna jest stała, wyrywkowa kontrola operatora, skrupulatna kalibracja oraz codzienna konserwacja. Choć o jakość każdej koperty dbamy z najwyższą starannością, to jednak zachęcamy klientów do zamawiania prototypów. Tylko wydruk prototypu gwarantuje 100% pewności co do tego, jak będzie wyglądał finalny produkt.
Koszt prototypu to jedynie 30 zł netto (w cenę jest już wliczona dostawa kurierem). Niezamówienie prototypu uniemożliwia przyjęcie reklamacji dotyczących koloru, technologii druku, rodzaju koperty itd. Dlatego też zachęcamy, szczególnie przy pierwszym zamówieniu danego wzoru, do zamawiania prototypów.
Papier, z jakiego wykonane są koperty to papier offsetowy (taki jaki używacie państwo do zwykłych drukarek nabiurkowych). Papier ten inaczej przyjmuje farbę, aniżeli papier kredowy. Nie można zatem porównywać nasycenia tego samego kolory wydrukowanego na papierze kredowym i papierze offsetowym. Dodatkowo koperty posiadają również niebieski poddruk, co w niewielkim stopniu wpływa na postrzeganie nasycenia koloru.

Koszty eksploatacyjne
96% zamówień to koperty z nadrukiem nie przekraczającym 5% powierzchni. Wyszliśmy zatem z założenia, że nie ma powodu, dla którego cennik miałby obciążać Klientów za atramenty, które w rzeczywistości nie zostały wykorzystane. Wprowadziliśmy zatem ofertę skrojoną na miarę potrzeb rynku. Koszt druku w naszej technologii jest ze względu na nowatorski patent dość drogi. Niemniej nie przekraczając wspomnianych 5% zadruku stajemy się bezkonkurencyjni na rynku. Koperty z nadrukiem przestają być produktem luksusowym - ich cena prawie w ogóle nie odbiega od ceny "gołych" kopert!

Rodzaj pigmentu
Nadruk wykonywany jest z użyciem tuszy pigmentowych - opartych na wodzie. Dzięki temu jest w pełni ekologiczny i bezpieczny dla zdrowia. Tusz taki, ze względu na rodzaj podłoża, na jakie jest dozowany, nie jest odporny na wodę ani brud. Różni się on nieznacznie od farby offsetowej oraz dość znacząco od tonera cyfrowego, który w ogóle nie jest wchłaniany przez papier, a jedynie utrwalany na jego powierzchni.

Ograniczenia technologii
Stosowana technologia ma niestety też swoje ograniczenia. Koperty jako medium nie idealnie płaskie, co jakiś czas "biegnąc" w maszynie, zahaczają o głowicę. W rezultacie dochodzi do wybicia dysz i pojawienia się na wydruku białej lub znacznie jaśniejszej niż reszta grafiki linii. Nasz opertator nieustannie sprawdza drukowaną partię, ale zdaża się, że ze względu na bardzo duże prędkości druku, pojedyncze sztuki ze wspomianym defektem mogą pojawić się z ostatecznym nakładzie. Takie koperty nie są liczone przez maszynę, a nakład jest uzupełniany o pełnowartościowe sztuki. Dlatego też ostateczna ilość może być minimalnie inna od zamówionej (tolerancja wynosi +/- 5%).
Drugim ważnym ograniczeniem jest możliwość druku na spad. Choć taka możliwość istnieje, druk taki nie należy do najprostszych. Oprócz dopłaty Klient musi liczyć się z tym, że realizacja może się nie powieźć (np. maszyna będzie stale brudzić drugą stronę). W skrajnych przypadkach zastrzegamy sobie prawo do rezygnacji z wykonania zlecenia z przyczyn niezależnych od naszej woli. W takiej sytuacji wszelkie wygenerowane nieudanymi próbami koszty pokrywa nasza drukarnia.

Strona główna | Cennik | O technologii | Pomoc | Kontakt | Praca | Polityka Prywatności | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego